Osobní rozvoj

Vypnout zvuk nestačí

Kde je váš telefon právě teď? Kde je, když potřebujete hluboce pracovat? Na chvilku se zastavte a zamyslete se nad tím. Když se potřebujeme opravdu maximálně soustředit, je nutné eliminovat všechna možná vyrušení, jako třeba veškeré notifikace, zvuk mobilu, rušení z okolí i otravného kolegu, který vám chce vyprávět zážitky z víkendu. Ideálně se někam na delší dobu úplně izolujte, abyste dosáhli maximálního soustředění, kreativity, efektivity a produktivity, stavu flow.[1]

Už jen přítomnost vašeho mobilu ovlivňuje vaši mentální baterii.

Když jsem se dříve potřebovala koncentrovat na práci, nechávala jsem telefon na stole s tím, že jsem vypnula zvuk a otočila ho displejem dolů. To přece stačí, notifikace neuvidím a zvuk je vypnutý, nevyruší mě ani hovor, říkala jsem si. Experimenty[2] ovšem ukazují, že to nestačí ani zdaleka. Pouhá přítomnost vašeho chytrého telefonu ovlivňuje vaši pracovní paměť, schopnost soustředění a celkově vaši kognitivní kapacitu (mentální baterii), v důsledku tedy ovlivňuje váš výkon na daném úkolu.

Může za to automaticky věnovaná (nedobrovolná) pozornost. Představte si situaci: jste v cizím městě, pravděpodobnost, že potkáte někoho známého se blíží nule, slyšíte cizí hlas, jak volá vaše jméno. I přes to, že víte, že to není na vás, otočíte se. Už jste na své jméno reagovali tolikrát, že směrování své pozornosti v tu danou chvíli neovlivníte. Rodič, tím spíše matka, i když má děti již odrostlé, zaregistruje pláč cizího dítěte dříve, než nerodič. Hasič, který má zrovna volno, slyší vzdálené sirény v koloně mnohem dříve, než někdo jiný. Za tohle všechno může automaticky věnovaná pozornost.

Kolikrát za den vás vyruší váš mobil?

Mobil je zdrojem informací, práce, zábavy, komunikace. Díky všudypřítomnosti a osobnímu významu chytrého telefonu mu věnujeme po většinu dne velkou pozornost, mnohdy větší, než si uvědomujeme nebo chceme. To způsobuje to, že i když se potřebujete soustředit na úkol, který s mobilním telefonem nesouvisí, věnujeme mu již zmíněnou automatickou, neboli nedobrovolnou, pozornost. Roli v tom hraje i to, že mozek predikuje budoucnost na základě již prožitého. 95 % – 99 % reakcí mozek kopíruje, šetří tím energii. Mobil už vás vyrušil tolikrát, tolikrát jste na něj obrátili svou pozornost, že mozek predikuje, se to bude dít znovu a znovu.

Zvýšení výkonu zadarmo a hned. Stačí se rozloučit se svým telefonem. Jen na chvilku.

Pokud se potřebujete soustředit, hluboce pracovat a podat nejlepší výkon, mějte svůj telefon ideálně v jiné místnosti, nebo alespoň v tašce, mimo zorné pole. Z experimentů[3] vyplývá, že pokud je váš telefon na pracovním stole, dochází ke snížení kognitivní kapacity.

Co když ale odloučení od vašeho mobilního telefonu způsobí podobnou paniku, jako když ho omylem zapomenete doma? Možná stačí i situace, kdy se vám mobil vybije a zrovna nemáte nabíječku. Zažila jsem situace, kdy se člověk na párty ptal barmana, zda náhodou nemá nabíječku na iphone. Pokud to máte taky tak, zažíváte tzv. FOMO[4] (=fear of missing out). FOMO je jednoduše obava z toho, že něco zmeškáte, o něčem se nedozvíte včas. FOMO se může objevit v kombinaci s Nomofóbií[5], při které zažíváte úzkost z důvodu oddělení od vašeho mobilního telefonu.

Největší úzkost podle vědců způsobuje situace, kdy víte o zmeškaném volání, nebo o příchozí zprávě, ale nemůžete reagovat. Pokud se od svého telefonu ovšem rozhodnete odloučit dobrovolně (a je vypnutý – nevíte o zmeškaných hovorech apod.), tato úzkost nevzniká.

Nejste povinni být vždy dostupní a odpovídat okamžitě.

Ošetřete své obavy z odloučení od telefonu předem:

  • Připravte své okolí na změnu, že nebudete dostupní.
  • Nastavte automaticky odchozí SMS zprávu všem, kteří vás shánějí, že se jim ozvete později.
  • Pokud jste přesvědčeni o tom, že musíte na e-mail odpovědět hned, co přijde, nastavte si automatickou odpověď (tu opravdu nemusíte využívat jen po dobu dovolené. (Lepší by samozřejmě bylo pracovat na vašem přesvědčení a ujistit vás, že opravdu není potřeba odpovídat hned – o tom jindy.)
  • Stanovte si časově ohraničený úsek, kdy u sebe telefon mít nebudete a kdy ho zkontrolujete. 
  • Pracujte dlouhodobě na své závislosti na mobilním telefonu.

Možná si teď říkáte něco ve stylu: „To se mě netýká, nemyslím si, že by přítomnost mého telefonu měla nějaký vliv na můj výkon.“ Podobné věty uváděli i účastníci již zmiňovaných experimentů, tedy že nepociťují vliv přítomnosti telefonu na své výsledky v testech. Výsledky experimentů mluví ovšem proti těmto domněnkám.

Potřebujte-li se tedy maximálně soustředit a využít na maximum své kognitivní zdroje, odložte svůj telefon do jiné místnosti.


[1] Více k hluboké práci najdete v knize Hluboká práce: Pravidla pro soustředěný úspěch v roztěkaném světě, Cal Newport

[2] https://www.journals.uchicago.edu/doi/full/10.1086/691462#rf21

[3] Tamtéž.

[4] Více v knize DigiDetox Matěje Krejčího

[5] http://www.digitalnidetox.cz/nomofobie/

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.