Blog,  Osobní rozvoj

Když budeš dělat to, co vždycky…

Lidi na školeních i moji přátelé se mě občas ptají, co bych jim poradila na snížení stresu. Něco, co funguje na 100 %.

Prozradím jednu věc, která zaručeně funguje. Každýmu. Fakt.

Musíte začít dělat něco jinak.

Ano, vy. Protože to za vás nikdo jiný neudělá. Trénink Zvládání stresu ráda začínám větou: “Je mi líto, já s vaším stresem nic neudělám. Jste to vy, kdo to pro sebe může a musí udělat.”


Stres není něco, co se nám děje. Je to naše reakce na to, co se děje.
A reakce je otázkou volby.

Maureen Killoran

Ano, své reakce si můžeme vybrat. Mezi podnětem a reakcí je malý prostor, kde si můžeme zvolit, že nechceme reagovat tak, jako vždycky. Naše reakce z drtivé většiny (drtivá většina znamená 95 – 99 %) jsou automatické, náš mozek šetří energii a nevymýšlí sám od sebe jiné řešení, než které už někdy použil a nějak fungovalo. Abyste mohli reagovat jinak, nově, líp, je potřeba to nejdříve dělat vědomě (protože podvědomí vám v tom na začátku moc nepomůže). A abyste to mohli dělat vědomě, musíte si nejdřív všimnout spouštěčů (podnětů) a pak svých standardních reakcí. Pojmenovat je. Pak stačí najít tu mezeru mezi nimi. Ten okamžik, kterého je nejtěžší si všimnout. Okamžik, kdy si mohu svou reakci vybrat. A tohle všimnutí si se dá natrénovat, třeba pomocí Mindfulness.

Takže VY si musíte tohle vše pojmenovat. VY si musíte všimnout. VY si musíte říct, jak jinak chcete reagovat. VY musíte začít dělat něco jinak.

…dělat něco jinak. Ano. Pokud budete dělat to, co vždycky, dostanete to, co vždycky.

Podle mě nelze říct, že buď musíte přestat něco dělat (odstranit nežádoucí), nebo musíte začít něco dělat (třeba meditovat). “Buď” a “nebo” to nebude. Bude to “a”. Musíte něco přestat dělat a něco začít dělat.

Co přestat dělat?

Neexistuje univerzální odpověď. Možná mohou existovat univerzální otázky.

Co vás do stresu přivádí? Proč?
Jaké situace/prostředí vám přináší stres?  Proč?
Jaké reakce chcete změnit? Proč?
Jak chcete ideálně reagovat? Proč?
Jaká osoba vás stresuje? Proč?

Zkuste se sami sebe ptát “Proč?” dokud to půjde. Dostaňte se až k jádru pudla. Možná to bude trochu bolet, ale je to potřeba.

Co začít dělat?

Opět neexistuje univerzální lék. Na tréninku Zvládání stresu padne hodně tipů a možností, co jde začít dělat pro zvýšení odolnosti proti stresu, co dělat při stresu, nebo po něm. Je na každém, aby si vyzkoušel a vybral to, co mu pomůže. Takže zase si musíte vybrat sami. Je to zase na vás.

Jediné, co máte 100% pod kontrolou, jste vy sami, váš přístup, postoj, vaše myšlenky. Nebo reakce na vaše myšlenky? 🙂

Jak už padlo  v postu o bordelu v hlavě, ten, koho čeká jeho úklid, jsme vždy jen my sami.

Existuje spoustu věcí, které se dají dělat pro “lepší já” a v budoucích příspěvcích vám nabídnu metody, které fungují mě, třeba pomohou i vám.

Zkuste si pro začátek sami odpovědět:

Jakou změnu potřebuji?

Co potřebuji přestat dělat?

S čím novým bych měl/a začít?

Co nejmenšího pro to mohu udělat ještě dnes?



Když budete stále dělat, co jste vždycky dělali, dostanete pouze to, co jste vždycky dostávali.”

Susan Jeffries

Mě tenhle citát otevřel oči a nakopnul mě k tomu, abych se sebou začala něco dělat
(z celého srdce děkuji osobě, která mi ho tenkrát řekla, když sem takovou myšlenku potřebovala slyšet nejvíce).

A když se bojím změny, nechce se mi do něčeho nového, vždycky si řeknu: „Když budu dělat to, co vždycky….“

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.